Beach Buggytur och Recife

Del 2 av födelsedagsresan. Från Natal gjorde vi en heldagsutflykt med minibuss för att få se lite fler stränder och såklart omgivningarna. Vi åkte ungefär 2 timmar i buss, med stopp för fotografering på utkiksplatser, och landade sedan på en vacker liten strand där vi fick 3 timmar på oss att hänga. Dock blev det inte så mycket häng för rätt snabbt bestämde vi oss för att boka en tur med Beach Buggys, öppna safaribilar ungefär. Egentligen var turen på 2 timmar men vi lyckades förhandla ner pris och även tiden till 45 min, vilket vi tyckte kändes lagom. Tror dock att vi var i väg mer än en timme totalt eftersom vi gjorde en del stopp för att ta kort m.m.

Stora som små ÄLSKADE turen med dessa bilar. Vi tog en liten färja från stranden över till en liten halvö där det fanns både strand och stora sanddynor. Vi såg sanddynorna på håll ifrån stranden dit vi anlänt men kunde inte ana hur många dynor som gömde sig där bakom kröken. Det var så häftigt att åka in där och plötsligt såg man bara sand överallt. Som att åka i en öken kändes det. Vinden i håret och barnen tjöt av skratt. Ellie satt nöjt i mitt knä där fram och när vi stannade till vid en vattensamling bland sanddynorna efter en liten stund så klappade hon händerna av förtjusning. Jodå, det var en populär aktivitet. Chauffören var superproffsig och körde alldeles lagom fort för oss med mindre barn i bilen. Han gasade på upp för dynor för att sedan bromsa och låta oss glida ner i sanden på andra sidan med låsta hjul. Ingen tvekan om att detta var resans häftigaste upplevelse.

Efter turen fick i bråttom att slänga i oss en lätt lunch och sedan vidare mot Pipa stad. Eller stad och stad, var mest en mysig liten by med kullerstens gator. Där åt vi lite till, blickade ut över havet och avslutade på ett rosagulligt glasscafé. Hemfärden med bussen gick bra. Ellie sov en bra stund både dit och hem i bussen, vilket var skönt eftersom hon inte hade någon barnstol och satt i mitt knä hela tiden. Sista dagen i Natal sedan blev en lugn dag på stranden med ett återbesök på Old Five, som var en himla mysig taverna rakt på stranden. Ellie råkade dock skära upp foten lite på en sten i vattnet när hon badade, så lite drama var det, men det gick bra med henne.

Efter fem dagar i Natal med lyxig frukost varje morgon där färskpressad juice och omelett gick att få som á la carte, så fortsatte resan mot storstaden Recife. Recife ligger 4 timmar söder om Natal, utmed kusten, och vi hade bokat en stor taxi för att ta oss både familjer dit ner. Det var tyvärr ingen bilväg längs med kusten så det var motorväg i varierat skick och landsbygd att kika på. Barnen sov en stund, trötta från det intensiva semesterlivet. Framme i Recife så checkade vi in på Radisson Hotell, mitt på den stora stranden, Boa Viagem. Hotellet höll europeisk standard med engelsktalande personal och fluffiga härliga täcken i sängen. Vi fick ett rum på 23:e (!) våningen, herregud har aldrig bott så högt upp förrut och utsikten var magnifik. Vi kunde se skyskrapor åt ena hållet och stranden åt det andra. Läckert! Bästa lunchen på resan åt vi nog den eftermiddagen sedan när vi testade Moqueqa, som är en gryta typisk för nordöstra Brasilien. Den var kryddstark, med kokosmjölk och mycket koriander samt all möjligt gott från havet. Jättegott! Barnen testade krabba, som visst var restaurangens specialitet. Alla mycket nöjda.

Det blev mest sightseeing i Recife. Efter alla stranddagar i Natal så var vi sugna på att ut och se saker. Vi besökte Marco Zero, platsen där stade grundades på 1500-talet och fick se en del av hamnpromenaden samtidigt. Sista dagen, av de två vi hade i Recife, spenderade vi Olinda som ligger norr om Recife och som en gång i tiden var huvudstad i hela delstaten Pernambuco.Där fanns en del gammal kolonialtidscharm kvar i denna kuperade lilla stadskärna men mycket var också övergivet, slitet och i behov av renoveringen. Efter några timmars strosande på gatorna där, i kyrkor och bland små souvenirbutiker så tog vi lunch på en av restaurangerna med utsikt över staden. Här ramlade vi på ett erbjudande om en trerätters hummermeny som vi inte kunde motså, fast att vi inte var så hungriga.Vi har inte varit utan mat precis den här resan. Så vi bestämde oss för att dela menyn om  två och tur var det för det var jättegott. Mätta och belåtna lämnade vi Olinda och hängde sista kvällen på hotellet innan vi flög hem igen dagen efter.

Vårt resesällskap flög hem lite tidigare på lördagsförmiddagen medan vi hade ett kvällsflyg, så då åkte vi till stadens köpcenter de sista timmarna. Lyxiga butiker som Gucci och Luis Viutton trängdes med de vanliga kedjorna. Lia fick äntligen köra radiostyrdbil inne på köpcentret, ja, de har det, och hon var så nöjd. Efter lunchen tog vi en tur till spelhallen som barnen älskar att spilla tid och pengar i och sedan mot flygplatsen.

En härlig vecka var det verkligen. Skönt med inte allt för många måsten så att man faktiskt han med att bara njuta av strandliv, god mat och sällskap också. Ännu ett litet äventyr, i detta stora land, att bära med sig.