Födelsedagsresan till Natal

Hemma igen, på vår egna terass, med en god grillad picanha i magen. Mums. Lika sugna som vi är på fisk och skaldjur när vi reser mot kusten, lika sugna är vi på grillat kött när vi åker tillbaka. Vi har verkligen frossat i goda räkor, fisk, bläckfisk och även hummer den gågna veckan. Det är det dem lagar bäst vid kusten, såklart med tanke på råvarans färskhet i mångt och mycket. Här inlands, där vi bor, finns lite färsk fisk att tillgå men ännu mindre skaldjur tyvärr. Här äter man och verkar älska kött i alla dess former. Och ost, men det är ett kapitel för sig.

Resan till Natal, på Vasses födelsedag, gick smidig. Vi flög från staden Campinas flygplats som ligger 2 timmar bort med bil. Flygresan norröver tog sedan drygt 3 timmar. Lite lagom tyckte vi som gjort 12 timmars flygningen till Sao Paolo några gånger nu. Detta var ju ingenting i jämförelse. Väl framme i Natal tog vi taxi ungefär 30min från flygplatsen till vårt hotell vid Ponta Negra, som den långa stranden i staden heter. Vi fick rum med en jätteterass, precis bredvid vår vänfamilj som följde med på resan, till barnens förtjusning. Vi bodde toppen där och från restaurangdelen på andra sidan gatan hade vi den mest fantastiska utsikt över stranden medan vi åt frukost eller tog en kaffe på eftermiddagen.

Vi gillade Natal, som kändes lagom stort och mysigt. Det var en klar charterkänsla på hela strandpromenaden och även på stranden som trafikerades av allsjöns försäljare. Allt från grillad ost, caipirinhas, till spetsdukar och ostron gick att köpa. Vi hade ett par sköna strandförmiddagar där, fram till lunch ungefär, för sen hade tidvattnet stigit så pass att man nästan satt med fötterna i vattnet. Barnen älskade att bada i havet och hoppa i de höga vågorna. Man fick vara på sin vakt och UV-tröjorna var på varje dag, vintertid till trots. Solen var stark som bara den. För min del var det första gången som jag var så nära ekvatorn.

Här kommer foton från dagarna i Natal. På tisdagen gjorde vi en heldagsutflykt till Pipa Beach och åkte häftiga Beach Buggys på stranden. Mer om det i nästa inlägg, nu väntar sängen, tack och godnatt.