Påsk med finfina Sverigebesökare

(null)

Vi firade ett år i Brasilien den 15 mars och sedan gick det undan. Vips kom påsken och vi letade ägg i trädgården innan vi packade bilarna fulla och körde mot Sao Paolo. Det vankades finfint besök ifrån Sverige över påskhelgen och veckan där efter. Inga mindre än Linda, Calle och lille Sixten flög in till Sao Paolo flygplats tidigt på onsdagen före skärtorsdagen! Vi hade spenderat natten innan på hotell och började därför den gemensamma semestern med hotellfrukost tillsammans med våra gäster, innan vi checkade ut och började vår roadtrip. Det var en underbar känsla att få krama om våra vänner igen. Då hade vi inte setts sedan i somras när vi var hemma i Sverige och lille Sixten var minsann inte så liten längre. Stor kille nu ju! Jag körde en bil med Linda och barnen, Vasse en annan med Calle och honom i. Färden gick mot Ihlabela där vi bokat in oss på ett hotell 3 nätter.

Middagsstopp på Madero innan vi fortsatte mot Sao Paolo
Undertiden åkte familjen Ödman flygplan
Första stoppet innan överfärden till Ihlabela blev lunch i Sao Sebastiao

Sedan fortsatte resan med färja över till ön.
Framme på hotellet! Blev väldigt förtjust i det. God frukost och vackra miljöer!

Poolen skulle direkt testas

Redo för kvällen
(null)

Middag på hotellets takterass. Supermysigt!

Sedan tog vi en beachdag

Bad, sol, och gött häng bara

Sista dagen på Ihlabela åkte vi på en heldagsutflykt med Jeep in i djungeln och över till öns andra sida. Denna tur försökte vi göra förra gången vi besökte ön också, men då fick vi inte till det, så det var roligt att det blev av till slut. Det var en skumpig tur över ön med avbrott för bad i naturlig källa och tid för fotografering vid utkiksplats. Väl framme på andra sidan så hade vi lite tid på stranden för lunch och bad innan vi skulle åka motorbåt tillbaka hem. Innan vi kom på båten så han det skymma och bli lite kallare så det var en lätt rå hemfärd, hehe. På kvällen sedan mötte vi upp Cilla & Jonas som precis kommit till ön med sina besökare från Sverige.

Efter Ihlabela bytte vi öliv mot storstadspuls då vi checkade in på ett hotell i centrala delarna av Sao Paolo. Vi älskar Sao Paolo och ville gärna visa våra besökare runt. Som alltid handlar det om att röra sig i rätt kvarter och att klämma in så mycket god mat och dryck som möjligt ;) Det finns runt 36 000 restauranger i Sao Paolo, så det finns att göra på den fronten. Annars är det alltid trevligt med lite shopping och så såg vi ett nytt kvarter, det asiatiska, som vi inte tidigare besökt. Lättaste sättet att transportera sig runt i staden är med Uber, som vi nyttjade flitigt under våra 3 dagar i stan. I kvarteret Itiam Bibi, som vi bodde i, fanns gott om trevliga ställen att hänga på när kvällen kom så då behövde vi inte ta oss så långt.

(null)
Här visar vi gästerna Batmangränden som blivit känd för sina häftiga graffitimålningar.

Sedan glasstopp. Ett av många på resan.
Glassmonstrerna
(null)

Lyckan var total när vi åt biff, med bea och rödvin första kvällen.
Trångt i uberbilen emellanåt
Här promenerade vi runt i Parque Ibupuera som är lite av Sao Paolos Central Park. Tyvärr vart det inget besök på Planetariet som ligger i parken, denna gång heller, då det var väntetid på att gå in på den guidade turen.

Ståtlig palm i parken
Liberdade heter det asiatiska kvarteret i Sao Paolo. Jätteroligt att vi fick se detta denna gång.

Glada miner när vi testade Ramen och dumplings i det asiatiska kvarteret

Lia och den "lilla" Ramenskålen
I väntan på ett bord på lunchrestaurangen.
Tur det gick att få en öl medan vi väntade

Storpack ingefära någon?
(null)
Det fanns gott om krimskramsaffärer att kika in i.

Frukostbuffén på hotellet var smaskens. Lite träning i hotellgymmet han vi också med. Vasse testade crossfit en morgon.

Äntligen fick jag njuta en riktigt bra Whiskey sour!! Min absoluta favoritdrink.
(null)
Innan hemfärd testade vi grymma Joy Juice. Wrap och juice till lunch i bilen hem. Yummy!
I vänta på juicerna...
Tillbaka i Araraquara och bo i kollektiv hemma hos oss en vecka. Middag på uteplatsen och hemblandad Caipirinha blev det en hel del utav då.
(null)

Goda frukostar fortsatte vi också med när vi kommit hem

Bebbarna, som vi kallade dem, drack smoothie vid poolkanten.

(null) Andra kvällen hemma gick vi en promenad till vårt lokala mikrobryggeri och spelade lite tärning.
Våffla på Cafe Mondrian fick dem ju inte missa
Lia kan det där med att chilla
På Lindas födelsedag blev det utflykt till den gamla kaffegården Salto Grande med vattenfallshajk och poolhäng.

Även resterande familjemedlemmar var välkomna med ut till golfbanan en dag för lunch och njuteri.
Fler som var golfsugna

Tittut!
I klubbhuset
(null)

Lunchen smakade prima, som alltid. Och som alltid blev vi lika däckade av maten efteråt.
Här kunde vi suttit hela dagen. Underbart! Tror även att det var internationella läppstiftsdagen den dagen.
En dag när det återigen golfades så tog jag och Linda bebbarna med till porslinsstaden. Det funkade utmärkt och vi fick handlat en hel del.
(null)

Bebbarna såg till att vi fick både lunch och mellis

Undertiden vi hade besök ställde Vasse upp i sin första crossfittävling som arrangerades utav Crossfit Araraquara, där Vasse tränat i ett år nu. Tävlingen hölls för tredje året i rad och det var lag från flera grannstäder som ställde upp. Vi var givetvis där och hejade på honom, en stund, och fick se i alla fall en av deltävlingarna. Det var en lång tävlingsdag och väldigt varmt, så sedan drog vi oss hemåt. Vasse kom sedan hem med en guldmedalj om halsen så det gick minst sagt över förväntan!

Lyxig frukost efter ett yogapass utomhus
(null)
Lite shopping, glass och juice han vi med sista dagen som våra gäster hade i Araraquara.

En sista smaskig frukost och sedan lämnade våra gäster Araraquara, nästan utan passen med sig, men som tur var kom de på dem i sista sekund. Lite jobbigt annars när det är 4 timmars bilresa till flygplatsen...
Nu har vi inga fler besök inbokade (hint, hint) under vår resterande expattid som innefattar ungefär 10 månader till, men säkert är att vi kommer till Sverige i sommar i alla fall. Det ser vi fram emot. Då har nog Sixten vuxit lite till och bebbarna kan busa igen tillsammans.