Ihlabela - djungelön

(null)

Vilket hus vi hyrde på Ihlabela över karnivalhelgen! Helt magiskt utsikt och vackert inrett i vitmålat trä. 3 sovrum med dubbelsängar och så ett sovrum med två enkelsängar och en bäddsoffa. Rum för tre familjer att husera i 6 nätter. Vi lagade mycket mat i huset, nyttiga frukostar och luncher, och så åt vi ute två kvällar. Sista kvällen grillade vi hel grissida i pizzaugnen. Den blev smaskigt! Det är väldigt roligt att semestra på det här sättet. Åka bil och se mycket av landet, hyra något härligt boende via airbnb och bara vara. Ihlabela tog oss verkligen med storm. En sån häftig ö! Alldeles grön med djungel som klättrar upp längs bergen och däremellan stycker det upp små hus. Det finns hu mycket stränder som helst att välja på och en äventyrlig utflykt med jeep till andra sidan av ön. Den senare, utflykten, spar vi till nästa besök som blir av vid påsk.

Här inne, i ett av sovrummen, sov vi.

Utsikten från terassen.
(null)
Huset låg uppför en brant backe. Då belönas man med den här vackra utsikten.
 Lia och Olivia var nöjda med att få sova tillsammans
 Kök och vardagsrum sett uppifrån loftet
(null)

Det började ju såklart med en lång bilresa till ön. Ungefär 6 timmar i bil tog det ut till kuststaden Sao Sebastiao.
 Kissepaus på vägen
 Det blev middag i Sao Sebastiao. Räk- och fiskgryta. Havets risotto. Mmm, mycket gott.
(null)

Efter middagen hoppade vi på färjan till Ihlabela kl.20 på kvällen.
 Frukostarna vi lagade var mumsiga. Fröbröd och fröknäcke, smoothie varje dag och god frukt.
 Vi tränade och låg vid poolen första dagen. Njöt till fullo av vårt härliga boende.

Sedan blev det en tur ned till vår närmaste strand, praia Armacao, som visade sig vara en jättehärlig strand med bra strandrestaurang belägen under två stora träd som gav skön skugga. Däckgungor roade barnen.
(null)

Första Caipirinhan efter detoxen! Inte så söt, men god.

På lördagen fyllde Embla, som var med på resan, 14 år. Så då gjorde vi pannkakstårta och uppvaktade henne på morgonen. Väldigt mysigt.

Eftermiddagsutflykt till svårnådd strand där höns och tupp strövade. Det blev inget långt stopp dock då solen gick i moln och myggen tog över. Picknick han vi med i alla fall.

På kvällen valde Embla sushi till middag. Vi gick till en skön restaurang med gungor i baren.
(null)

På söndagen var Ellie äntligen lite piggare igen från sin halsfluss och då gjorde vi en utflykt till öns mest nordligaste strand som man kan ta sig till med bil. Praia Jabaquara hette den.

Skumpig väg på väg till praia Jabaquara. Tur vi körde jeepen.
 Framme!
(null)
 Ellie lekte i med spann och spade

Det rann en sötvattensflod ut på stranden. Häftigt att se flod och hav mötas.
 Barnen snacksade på stranden
(null)
 Lite popcorn före karnivalutgång.
 Första bussturen i Brasilien! Det var så mycket bilar och folk nere i gamla stan som skulle se karnivalen så vi bestämde oss för att ta bussen dit. Klokt val.
 En öl på stan i väntan på bord till mysig pizzarestaurang vid piren.
Karnivalfina tjejer

Ute på piren
 Karnivalvagnar

(null)

Så var tåget igång! Vilket spektakel. Så häftigt att få uppleva! Tre kvällar i rad tävlade flera dansskolor om vilka som hade det bästa karnivaluppträdandet. Vi var nere en kväll och såg då en dansskola uppträda mellan kl.23-00, sedan blev det lite för sent för vår del, men man kunde stannat till kl.04 och sett tre dansskolor till. Dagen efter koras visst vinnaren från kvällen före. Gänget som trummade kom väldigt nära oss och det kändes som att sambarytmerna fullkomligt hoppade i bröstet på en. Svincoolt!

Fyrverkerier bjöds det också på

Alla glada. Ellie sov genom hela karnivalsfirandet.

Sista dagen på ön hade vi sämre väder, så då passade vi på att göra ön historiska centrum och shoppa lite.

Lia och Ellie köpte nya sandalar
 Väldigt god glass åt vi också
(null)
 Favoritstranden, av de tre som vi besökte, var nog ändå vår närsta strand "Praia de Armacao" som hade en riktigt härlig strandrestaurang med två stora träd som gav svalkande skugga.
 En kyrka fanns också på stranden.

Lia beställde in sin favorit bläckfiskringar

Sedan var det dags att lämna, efter nästan en vecka.
(null)

Dimhöljda berg på hemresedagen. Hejdå och tack för den här gången, Ihlabela!