Födelsedagsfirande i Buenos Aires

(null)

Vi anlände till Buenos Aires med båt på min födelsedag. Kunde inte tänka mig en bättre födelsedagspresent! Efter att ha checkat in på vårt mycket centrala lägenhetshotell, så blev det middag på en vinbar som Vasse hade kollat upp. Vi tog en Uber dit och det var ett trevligt ställe. Vi tog en vinproving och en stor charkbricka att dela. Barnen hängde i sköna soffor och smakade lite spännande rätter. Alla nöjda.

Sedan flöt fyra dagar på snabbt. Det var precis tillräckligt för att hinna beta av de största turistattraktionerna, men vi hade gärna stannat längre i denna vackra stad. De stora pampiga byggnaderna och avenyerna påminde om Madrid eller Paris för den delen. Det var lite kyligt emellanåt. Vi tog på oss långbyxor, jackor och halsdukar. Runt 16-18 grader varmt var det ungefär, men en dag när det regnade hade vi bara 12 grader. Då frös vi kan jag tala om!

Vi gjorde en cykeltur med guide första dagen och fick se de södra delarna av staden. Vi besökte kyrkogården där Evita Peron ligger begraven och vi strosade runt mycket. Testade tunnelanan en dag men mest förflyttades vi oss med Uber, detta smarta transportsätt! Som vanligt när vi är på storstadssemester så står mat och dryck i fokus så det handlade om att ta oss till ställen som vi ville testa. Blev många goda matstopp, kaffestopp och vinstopp. Burgarna som vi åt till lunch näst sista dagen var de godaste vi ätit i sydamerika. Yummy! Det enda som vi kände att vi gick miste om var en tangoshow. Det fanns många sådana att välja på, inklusive middag, men de började så sent allihop. Middagen började vid 20:00 och sedan skulle showen börja vid 22:00. Då orkade varken vi eller barnen hålla oss vakna efter en heldags turistande, så det vart tyvärr ingen tangoshow för oss denna gången. Tur att vi har en anledning att komma tillbaka ;)

Rekommenderar starkt en resa till Buenos Aires! Ja, hela reseupplägget med 3 nätter i Montevideo först och färjan där emellan var toppen. Flygplatsen i Buenos Aires ligger nära centrum, så när vi sedan tog flyget hem till Brasilien så gick det väldigt smidigt. Denna resan glömmer vi inte i första taget.

Härlig utsikt från hotellet

Rymliga lägenheter där vi också åt vår frukost.

Vinflaskor med slangar i där man med ett knapptryck kunde välja om man ville ha ett helt eller halvt glas vin. Eller ännu mindre för att bara provsmaka.

(null)
 Underbart sätt att fira sin födelsedag på!

Tre röda viner testade vi, från olika typer av jordmåner. Malbec är den mest dominerande druvan i Argentina. Väldigt goda viner.

De här charkbrickorna var såååå bra! Och prisvärda.

(null)
 Trevligt sällskap hade vi också av herr och fru Johansson.

På morgonen kom frukosten upp på en vagn så här och vi fick plocka vad vi ville ha. Gick bra att beställa omelett och äggröra också. Trevligt.

Cykelturen vart lyckad! Ellie och Noah åkte bak i barnstol och Lia fick en kudde på pakethållaren att sitta på, med fotstöd på bakhjulets ekrar. Det var en duktig guide och vi fick sett mycket.

Hjälmen på. Såklart.

Okej, Ellies hjälm var väl lite stor då.

Vasse och Lia var redo att åka

(null)
Ett av de första stoppen var vid de gamla arbetarkvarteren i La Boca där vi fick beskåda dessa målningar.

Vi cyklade även förbi fotbollsarenan där Boca Juniors spelar. Maradonas gamla lag.

Sedan kom vi ner till de färgglada husen i La Boca där vi fick strosa själva ett tag.

Detta är argentinas mest sålda kaka. Självklart fylld med dulche de leche.

(null)

När vi cyklade vidare blev Ellie lite trött.

Sedan stannade vid ett stort grönområde precis vid floden, Rio de la Plata. Samma flod som vi hade åkte båt över ifrån Montevideo. Floden är visst så förorenad att den inte går att bada i.

När vi kom till parken hade Ellie vaknat igen.

(null)
Upp på cykeln igen. Hela karavanen.

Nästa stopp var vid den nya hamnpromenaden. Här bodde visst bara fotbollsstjärnor, kändisar och skådespelare.

Jag kände mig hemma bland kranarna jag. Kändes lite Göteborgskt.

(null)
Glad och snygg(!) i hjälm. Som man saknar att cykla när man bor i Brasilien.

Efter avslutad cykeltur åt vi Shawarma till lunch. Förmodligen så nära kebab man kommer här ;) Sedan besökte vi stadens lilla saluhall och drack förstklassig cappucino på ett ställe som hette Coffee Town.

Perfektion.

(null)
Det fanns dem som drack öl också.

Vackert tak hade dem över saluhallen.

Nästa dag regnade det och då hade jag en träningsdate med min man. Han drog med mig på mitt livs första crossfitpass. Så jobbigt men väldigt kul också! Mini ställde upp och passade barnen.

(null)
Vi tog en sväng till vacker galleria och shoppade lite när vädret inte var så bra. Lia fick en ny tunnare jacka ifrån Zara. Vi åt lunch och glass inne i gallerian.

Svårt att välja....

Gott om maffiga byggnader i stan.

(null)

En härlig kväll ute på en av stans finare köttkrogar. Eftersom de inte ville ha barn i restaurangen så fick vi ett eget rum som typ var helt ljudisolerat. Haha. Förmodligen avsett för privata affärsmiddagar snarare än högljudda barnfamiljer.

Vi testade det här med tunnelbana, som alternativt transportmedel till Uber. Ellie var mest trött på att resa.

Äntligen ske solen på oss igen.
 Kyrkogårdssightseeing

Här vilar Evita Peron i sin familjegrav.

Riktigt stora gravmonument på denna kyrkogården

Bron till himmelen.

(null)
Den här gigantiska byggnaden i bakgrunden är juridik fakulteten. Här studerar alltså Buenos Aires blivande jurister.

Det här häftiga konstverket imponerade på mig. Så vackert och dessutom funktionellt. Varje dag när solens strålar kommer så öppnar sig blombladen! Varje blomblad väger ca 3,5 ton.

Härligt med lunch ute

Bästa burgarna!!

Kafferast i väntan på att vinbaren skulle öppna

Till barnens förtjusning blev det en vinprovning till, nästsista dagen.

Kaffekoppar som jag köpte i Uruguay