Tillbaka

Tillbaka i Araraquara. Jag lämnade bloggen för mer än 5 veckor sedan, glad i hågen över att vara på väg till Sverige för semester. Och vilken semester det blev! Är så otroligt tacksam över att vi kunde åka hem så länge, mitt i svenska sommaren, och hälsa på alla nära. Våra familjer var såklart överlyckliga över att se oss igen, särskilt de små som vuxit och utvecklats så mycket redan under denna första del av vårt utlandsäventyr. Det var en underbar känsla att krama om mamma, pappa, syrran och hennes sambo. Underbart att få fika hemma hos mina morföräldrar och snicksnacka igen med vännerna hemma. Största delen av semestern spenderades på landet. Vi utgick från sommarhuset och gjorde små utflykter. Fikade massor (så gott med vetebullar och ballerinakakor!), drack rosevin på altan, grillade och åt allt för mycket typisk svensk bearnaisesås som är så gott. För mig var den ultimata frihetskänslan som packar in hela Sverigeupplevelsen att kunna cykla med barnen, på stigar genom åkerfälten, bredvid ladugårdar, med vinden i håret. Helt fantastiskt! DET kan jag sakna här i Brasilen. Man har inte samma rörelsefrihet, det blir mycket bilkörning och skall man cykla (om vi haft cykel här) så får man göra det inne i vårt condominio bara.

Sista veckan på semestern, när Vasse lämnat oss redan, så hängde jag och barnen tillsammans med mina föräldrar i Göteborg. Vi bodde i deras lägenhet inne i stan och passade på att göra diverse barnnöjen som att besöka Alfons Hus, Liseberg och Universeum. Lia var så nöjd! Vi promenade också på stan, åt mycket ute och jag hade en helkväll med vänner då vi såg Håkan Hellstöm på Ullevi. Det var häftigt! Så kom dagen då det var dags att säga adjö igen och styra kosan tillbaka till Brasilien. Såklart ledsamt att vinka hejdå men denna gång hade vi min syster med oss så samtidigt var det också roligt, att få ta med henne till vår nya vardag och visa allt. Lia var väldigt taggad på det. Mamma och pappa fick en hård kram och ett "vi ses till jul", då vi hoppas att de kommer och hälsar på oss. Resan hem gick smidigt. Båda barnen sov efter 45 min ombord på planet som skulle ta oss till Sao Paolo, och taxiresan till Araraquara flöt också på fint. Väl framme duschade vi oss resdammet och tog sedan en grillunch med två vänfamiljer till här. Så det var direkt tillbaka i den sociala hetluften igen ;)

Sedan följde en härlig vecka med syrran på besök. Vi höll oss i Araraquara, sånär som på grannstaden Ribera Preto, och det var så mysigt att få guida runt och visa upp våra smultronställen. Vi åt lunch på olika cafeer och restauranger varje dag, spenderade en halvdag på resorten Salto Grande och shoppade en del. Jag tror att syrran var väldigt nöjd med sin vecka och fick smak på mer. Vi hoppas att hon kommer tillbaka!

Nu när vi sagt hejdå till vår första besökare så har vardagen så smått börjat återgå till det normala. Jag har packat upp reseväskorna idag och hunnit att träna ett pass här hemma. Helgen spenderades vid poolen, vi storhandlade och hängde hela söndagen i Dahma. Mycket bra. Det rullar på så sakteliga igen och det känns toppen att vara tillbaka.

 

Kommentera här: