Grym junisemester i Paraty

Första turen till kusten här i Brasilien gick till mysiga, lilla Paraty. En stad med historiska anor, placerad mitt emellan Sao Paolo och Rio de Janeiro. Dit kom sjöfarare för att fortsätta in i landet och bryta guld, varpå staden blev en viktig hamnstad. En otroligt charmig stad med kullersten, närhet till vatten och låga husbyggnader i vitt med färgglada snickerier. Atlanthavet som trollskt blivit inbäddat i vikar med omgiven regnskog. Vi var helt hänförda! Så lyckliga också över att äntligen få komma till havet. Andas den friska havsluften och bada salt. Underbart!

Från Araraquara tog det mer eller mindre en dag att köra till Paraty, men två matstopp på vägen. På ditresan passade vi även på att besöka surfarorten Ubatuba, där vi tog lunch och Ellie blev uppvaktad med födelsedagspresenter. Vi åkte trots allt på denna roadtrip på hennes 1-årsdag. Resan gick bra. Vi åkte med två andra barnfamiljer till, så efter första matstoppet på vägen så flyttades det runt lite i bilarna och barnen vart nöjda med nytt ressällskap.
Vi hade bokat ett hotell i Paraty som låg vid den bortesta stranden, Jabaquara, som hade en mysig strandpromenad med fler restauranger. Två kvällar åt vi middag på en restaurang som låg direkt på stranden. De hade en fantstisk grillbricka med bland annat flamberad provoloneost. Supergott! Första kvällen på den här restaurangen fick Ellie jättemånga mygg/knottbett i hela ansiktet när hon låg och sov i vagen. Stackars plutt, betten har ännu inte försvunnit helt. Hon ser ut som en prickigkorv. Till centrum hade vi en bra backe att ta oss upp för (den joggade jag dessutom upp för två mornar, heja mig!), och en ca 15minuters promenad. Vi spenderade första dagen med att strosa på kullerstensgatorna och kika i butiker. Lite regn kom det också då, men som tur var hade vi redan stannat vid ett trevligt glasscafé då, så vi slapp att bli blöta.

Andra dagen, fredag, så åkte vi på båtutflykt i en gullig liten träbåt med snidade hjärtan på. Den tuffade fram sakta men säkert i 5 timmar runt i skärgården som har inte mindre än 100st öar! Vi stannade till vid 3st olika stränder och badade i de klaraste av vatten, simmade bland fiskstim, snorklade och åt grillad fisk och drack färsk kokosnöt på en strandrestaurangen. Verkligen en av resans höjdpunkter! Så rofyllt och underbara vyer.

Bästa restaurangbesöket var helt klart vår lunch på torsdagen då vi fick tips om en restaurang som hette Banana Terra, där vi bara gled in och fick ett perfekt avskilt, stort och runt bord som inbjöd till långlunch. Fördrink, rosévin och sedan enorma grillade räkor på svartris med mangosallad. Mums! Sanningen är att vi åt otroligt bra alla dagarna på semestern. Mycket tack vare tripadvisor, bra tips från locals och såklart färska råvaror från havet. Till och med frukosten på hotellet var en höjdare med mycket färsk frukt och juice som dessutom avnjöts på den sötaste lilla verandan. Nej, det fanns inte mycket att klaga på under den här semestern. Skulle väl vara myggen då och det faktum att man var tvungen att sova med myggnät över sängen. Inte jättekul, men med all den regnskogen runt omkring så blir det ju myggrikt. Otroligt fuktig luft också. Tog en evighet för handdukar och badkläder att torka.

Sista heldagen innan hemresa så satsade vi på en stranddag. Vädret var med oss och vi hade fått tips, än en gång från en local, om en något avlägsen strand med klart vatten och häftig natur runt omkring. Stranden låg i ett naturreservat och vi hade också fått berättat för oss att där skulle staden Paraty från början ha legat men pga tidvatten som var besvärligt så valde man att flytta stadens läge till där den nu ligger. Vi hade en helt perfekt stranddag där och Ellie var så lycklig över att få leka med sin nya spann och spade. Hon knatade runt på stranden i sin UV-dräkt och var så nöjd. Sen sov hon gott i 2 timmar när vi åt lunch som bestod av bläckfiskgryta med ris och sallad. Något nytt för vår del. Den var väldigt god, såsen smakade som en bättre fisksoppa ungefär. På kvällen tog vi taxi ner till gamla stan och åt middag på en bra restaurang med stämningsfull livemusik.

Söndagens hemresa kändes klart längre än ditresan (varför är det alltid så?) men gick bra den med. Jag körde de sista två timmarna och var glad för att vi inte skulle åka i motsatt färdriktning för där ringlade köerna långa, mil efter mil. Det var en helt enastående semester som vi lär bära med oss länge och väl utnyttjad långhelgs ledighet.